Stichting Zorgzaken verleent onder meer zorg aan huis en in woon-/ zorgvoorzieningen. Dit omvat het verplegen, verzorgen, assisteren en begeleiden van zorgbehoevenden. De zorg wordt vergoed vanuit onderstaande drie stelselwetten. De zorg kan ook particulier worden ingekocht.

Zorgverzekeringswet

Verpleging en verzorging wordt gefinancierd vanuit de Zorgverzekeringswet. Ieder mens heeft recht op zorg. De zorg wordt gedeeltelijk of in zijn geheel vergoed. Dit is afhankelijk van de verzekering die u heeft afgesloten. Bij een restitutiepolis worden de zorgkosten in zijn geheel vergoed.

Wet Langdurige Zorg

Mensen die de hele dag intensieve zorg of toezicht dichtbij nodig hebben, vallen onder de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Bijvoorbeeld ouderen met dementie of mensen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuigelijke beperking. Bij zorg vanuit de Wlz gaat het vaak om zorg met verblijf in een instelling. Denk hierbij aan een verpleeg- of verzorgingshuis. Ook kunt u zorg aan huis ontvangen.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

De Wet maatschappelijke ondersteuning is bedoeld voor mensen die hulp nodig hebben bij het zelfstandig thuis wonen en het ontmoeten van anderen. Ook is deze wet bedoeld voor de ondersteuning van mantelzorgers, om overbelasting te voorkomen. Onder de Wmo vallen onder andere de volgende diensten: Dagbesteding, Logeeropvang, Hulp bij het Huishouden en Individuele ondersteuning. Diensten die onder deze wet vallen, worden vergoed door de gemeente.

Particuliere thuiszorg

Wie niet in aanmerking komt voor een indicatie of wie een uitbreiding wenst op het bestaande zorgpakket, kan gebruikmaken van de particuliere thuiszorg. De hoeveelheid en duur van de zorg kan naar eigen keuze ingevuld worden. In een persoonlijk gesprek met de wijkverpleegkundige worden de wensen ten aanzien van zorg en ondersteuning besproken.